Hoppa till sidans innehåll

Träning


Skriv ut denna sida och lägg i träningsväskan, så har du alltid all information och telefonnummer med dig!

Tid och plats

Se föreningens kalender.

Provträna

Det går bra att komma och provträna ett par gånger innan man bestämmer sig för att bli medlem i föreningen.

Ansvariga

  • Sektionsledare: Emmy Löf, 072 - 200 67 06
  • Vaktmästare Hälsans Hus (öppnar och stänger): 070-587 6631
  • Tränare: 
  • Skadeväska: Lars Sundkvist, 070 - 844 39 10
  • Närvarolista: Vi fyller i online (kräver behörighet).

Träningsplan utvecklingslag 

Målet för ungdomsverksamheten är att med tillräckligt många killar och tjejer bilda lag som under en tid får träna ihop sig och så småningom åka iväg och spela cuper eller sammandrag mot andra lag i liknande ålder.

Grundteknik och grundspel i fokus. Varierade uppvärmningsformer, både med och utan boll. För att kunna få till spelet måste vi nöta en hel del teknik (finger,bagger, serve, smash osv), men varva med enklare spelövningar där vi kan träna delar som anfall, försvar, block och spelförståelse. Varje pass kommer självklart innehålla en stund med helt vanligt spel, där sakerna man har övat på under passet kommer till nytta.

Träningsplan representationslag 

Efter att ha låtit alla spela runt och pröva på alla positioner så ska vi redan från start fokusera mycket på positionsspel. Vi kommer att nöta en del teknik under uppvärmningsfasen i form av bollning och övningar av varierad svårighetsgrad. Träningarna kommer till stor del bestå av spelövingar men den stora skillnaden är att man nu kommer stanna kvar i den position som man väljer. Övningarna går därför delvis ut på att träna in sig på sin position.

De positioner som man kan testa är:

  • Passare: Så enkelt som det låter, man ska passa på alla bollar ( i annat fall får man be om hjälp). Vi kommer att träna på fler anfallskombinationer än vad vi har gjort under hösten, särskilt mycket centerpass.
  • Vänsterkant: De 2 vänsterkanterna på planen har det största ansvaret vid servemottagning. Anfaller på västerkanten.
  • Center: Anfaller på centerposition i framlinjen och jobbar från kant till kant för att kunna sätta dubbelblock mot anfallande spelare. Här vill vi ha de längsta killarna vi har.
  • Högerkant/Slask: Spelar mitt emot egna lagets passare på planen och anfaller på högerkanten (när passaren har utgångsposition i baklinjen.
  • (Libero): En spelare som kan bytas ut mot en valfri spelare i baklinjen mellan spelade bollar utan att begära byte hos domaren. En libero är ofta bra servemottagare (och ofta lite för kort för att kunna lira på en annan position). Denna position kommer vi inte att träna under träningarna men kan vara bra att ha med i bakhuvudet när vi åker på sammandrag.

Vet man inte var man passar att spela hjälper vi självklart till, och nya personer som kommer in får pröva på de olika positionerna. Vi kommer säkert att byta runt lite allt eftersom.

Mer info om den tänkta träningsplanen kommer på träningarna.

Svenska volleybollförbundets övningsbank kan också ge idéer eller inspiration,

Uppdaterad: 22 SEP 2017 15:27 Skribent: Mattias Gustavsson

- Lule Volleys sponsorer - 

 

Visit Luleå

 


 

 


 

 



 

 

Mobilapp Turneringsassistenten

Postadress:
Lule Volley - Volleyboll
C/o Peter Andersson, Hällbruksgatan 3
97435 Luleå

Kontakt:
Tel: +46730245836
E-post: This is a mailto link

Se all info